Cultura la sat si la oras - noua strategie ICR

Foto de aici
Ieri am fost in vizita la Agentia Executiva Europeana de Cultura, Educatie si Audiovizual (EACEA). Am avut acolo o discutie extrem de interesanta cu reprezentantul pentru comunicare. Asa cum am scris pe Facebook, mi-a spus printre altele despre faptul ca EACEA a crezut in proiectul "Pozitia copilului" si acum, datorita Ursului de Aur, se afla pe lista de proiecte de succes ale agentiei europene. M-am simtit mandra ca vorbeam despre un proiect romanesc de succes si deja de notorietate in lumea culturii.

***

La 24 de ore dupa acest scurt moment de euforie :), citesc pe Hotnews si pe blogul Ruxandrei Predescu lista proiectelor eligibile si neeligibile ale ICR.

Printre proiectele neeligibile se numara:
- festivalul TIFF de la Cluj pe care, prin perseverenta, organizatorii au reusit sa il treaca pe harta festivalelor relativ cunoscute de film din lume (film)
- festivalul de jazz de la Sibiu
- festivalul Anim'est (film)
- festivalul UNITER (teatru)
- festivalul NEXT (film)
- festivalul Anonimul din Delta (film)
- festivalul Ideo Ideis de teatru tanar (teatru)
(vad un pattern de furie impotriva filmului si teatrului din noul val? a oamenilor care au semnat toate protestele impotriva lui Marga?)

Poate va intrebati care sunt excelentele proiecte care au devansat reperele clasice ale vietii noastre culturale. Ei bine, este vorba spre exemplu de:

- festivalul Udatul nevestelor
- promovarea in Europa a activitatii lui Dimitrie Cantemir - da, da, Dimitrie Cantemir, 1700
- "Analiza strategiilor de dezvoltare urbană pe coasta Mării Negre în anii 60 - 70."
- "Din mosi-stramosi Valea Trotusului"
-  gala premiilor VIP (probabil ziarul Cancan nu a aplicat)
-  festivalul rock Rasuna Bucovina
s.a.m.d

***

Si, in timp ce scriam, am citit ca au aparut precizari suplimentare si mentiunea ca lista finala, in urma contestatiilor, va aparea pe 18 martie. Asteptam!

Comentarii

  1. Sunt pe acolo niste chestii total prolet-cultiste, dar IMHO sunt si niste chestii destul de ok. Mie faptul ca este adus din nou Cantemir mai in fatza mi se pare de apreciat, a fost (Cantemir) una din putzinele noastre shanse de a ne racorda la restul Evropei, pe care ca atatea altele (sansele, adica) le-am ratat.

    Si chiar si expozitia/simpozionul despre arhitectura Litoralului romanesc mi se pare super-interesanta, dar, then again, sunt unul dintre putzinii indivizi care nu privesc arhitectura romaneasca de dupa 1945 ca o chestie de ascuns sub presh.

    Cat despre filmul romanesc... E un post recent al unuia dintre reprezentantii acestui "nou val", Tudor Giurgiu, in care se plange el ca filmul romanesc o avut o cota de piata de doar 0.8% anul trecut in Romania si ca cumva asta ar fi doar vina CNC-ului. Eu daca as fi regizor roman mi-ar fi rusine sa spun asta cu voce tare, dar, iarasi, sunt unul dintre cei care intre filmele populare italiene ale anilor '60 si filmele "intelectualiste" ale Noului Val francez din aceeasi perioada le prefer clar pe primele.

    Concluzia ar fi ca din cate stiu eu cultura adevarata n-a depins niciodata de "voia de la minister", daca tzii neaparat sa te exprimi artistic nu te opreste nimeni, si asta nu de azi de ieri, ci inca de cand erau unii care dupa ce vanau mamutzi li sa parea misto sa deseneze rinoceri si gazele pe peretzii pesterilor, acum cateva zeci de mii de ani. Oamenii aia n-aveau nici un fel de subventzii.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Eu nu contest ca poate fi interesant sa studiezi cum e cu arhitectura litoralului romanesc. Ideea este cine trebuie sa finanteze ce fel de proiect.

      ICR apartine MAE, nu MEC. Din asta eu inteleg ca ICR are un rol de reprezentare al culturii romane in afara granitelor tarii. Adica trebuie sa faca diplomatie culturala. Si din lista respectiva mi se pare ca impactul diplomatic al TIFF este mult mai mare decat cel al arhitecturii litoralului in anii 60.

      Proiectele celelalte pot fi analizate si primi finantare de la o institutie abilitata sa sprijine cercetarea. Banii pe proiectele de cercetare contin un anumit procent pentru difuzarea rezultatelor cercetarii.

      Asa ar fi fair and square, dupa parerea mea.

      Ștergere
  2. Domnul Turcu, e greu să-l apăraţi pe Marga, chiar dacă aveţi sarcină de servici!

    RăspundețiȘtergere
  3. Il cunosc pe Mihai :) fara sa ii cunosc insa parerile politice. Cred ca e mai degraba placerea de a apara tot ceea ce nu e mainstream, decat o sarcina de servici propriu-zisa.

    RăspundețiȘtergere

Trimiteți un comentariu